اجرای آجر نمای ساختمان

آجر از پر کاربردترین مصالح در صنعت ساختمان ایران می باشد. که از گذشته های دور طرفداران بسیار زیادی داشته. و از زمانی که تولید آجر با فناوری‌ و تکنولوژی تلفیق شد، نسل جدید انواع آجر با ابعاد و رنگهای متنوع وارد صنعت ساختمان شد. اینگونه آجر عنصری پیشتاز در تمام بخشهای ساخت و ساز شد. از نمای بیرونی ساختمانها گرفته تا شومینه، حمام، آشپزخانه، اتاق خواب و … . اجرای آجر نما نسوز، با مزیت های فراوانی همراه است ولیکن نحوه اجرای آجر نما نسوز همیشه باید با مهارت و دانش معماری همراه گردد تا دوام و زیبایی نمای ساختمان حفظ شود.

مزیت های اجرای آجر نما نسوز

اجرای آجر نما نسوز ایمنی ساختمان در برابر آتش سوزی افزایش می دهد. همچنین آجر نما نسوز عایق گرما، سرما، رطوبت و صدا نیز می باشد. علاوه ار تمام این مزیتها، هزینه های اجرای آجر نما نسوز بسیار مقرون به صرفه تر از دیگر مصالح می باشد. همه ی این عوامل سبب محبوبیت بیش از پیش این عنصر ماندگار گشته. تنها نکته ای که باید به آن توجه ویژه داشت؛ نحوه اجرای آجر نما نسوز می باشد.

نکات مهم نحوه اجرای آجر نما نسوز

  • برای داشتن نمای آجری یکنواخت در طول سطح، شمشه بنایی و ریسمان ضروریست.
  • برای ایجاد نمای آجری منظم و زیبا، باید فضای بین هر دو آجر، با شمشه ملات یکنواخت گردد.
  • بند های عمودی سطح کار نیز باید با دقت تمام و با استفاده از ریسمان قپانی (بصورت عمودی) منظم اجرا شود.
  • آجر نما نسوز را از کارخانجات معتبر خریداری کرده تا ابعاد یکنواختی داشته باشد. در غیر اینصورت برای رفع عیب آجر ها باید از فواصل میانی بندها کمک گرفته تا بند های عمودی به صورت منظم در امتداد هم قرار گیرند.
  • برای تراز بهتر و دقیق تر لازم است ماسه با دانه بندی مناسبی انتخاب شود.
  • سطح زیرین آجر نما باید کاملا صاف و هموار باش⁹د تا نتیجه کار عالی گردد.
  • انتخاب آجر نمای مرغوب در نحوه اجرای آجر نما نسوز کمک شایانی خواهد کرد. زیرا آجر نما نسوز با کیفیت در تولید انبوه با ابعاد و رنگ یکنواخت و بدون تاب و قوس تولید می گردد.
  • اجرای درز انبساط از مهمترین نکات هنگام اجرای آجر نما می باشد.

درز انبساط

یکی از مهمترین نکات در اجرای آجر نما نسوز، در نظر گرفتن درز انبساط می باشد. این نکته ای است که برخی از پیمانکاران به سادگی از کنار آن گذشته و پس از اتمام کار، کارفرما متحمل غرامت های پرهزینه خواهد شد.

روش های اجرای درز انبساط

درز انبساط معمولا به دو روش افقی و عمودی انجام می شود. درزهای انبساط زمانی که به صورت افقی یا عمودی قرار می گیرند از ترک ها جلوگیری کرده یا آن ها را به حداقل می رسانند، اما حتما باید در محل مناسب قرار گیرد. در غیر این صورت، نه تنها از وقوع ترک جلوگیری نمی شود، بلکه مشکلات دیگری را هم بوجود می آورد.

عوامل ایجاد انبساط در آجر

آجر نما نیز مانند سایر مصالح ساختمانی، با تغییر دما، از نظر حجم تغییر می کند. اندازه آجرها به دلیل انبساط در اثر رطوبت و جذب آب افزایش می یابد. مهندسان با استفاده از محاسبات اولیه و مطالعه رفتاری موادی که بر روی مصالح اثر گذار هستند، محاسبه خواهند کرد که آجر چقدر منبسط می شود. استفاده از درزهای انبساط در اجرای آجر نما، آجرهای شما را به بخش های کوچکی تقسیم می کند که در آن، هر بخش به صورت جداگانه عمل می کند. در نتیجه درزهای انبساط با تغییر دما و یا نشست، چه به صورت افقی یا عمودی، ترک خوردگی آجر را کاهش می دهد.

نحوه اجرای آجر نما نسوز

بهتر است برای ایجاد درز انبساط از فوم یا نئوپرن قالب گیری شده استفاده کرد. این کار را می توان با گذاشتن یک بازشوی مداوم از طریق آجر و پر کردن آن انجام داد. این اتصال را با میله پشتی و مواد درزگیر الاستومری تکمیل کنید تا از ورود رطوبت و آب به داخل درز آجری جلوگیری کنید. مطمئن شوید که مواد درز انبساط از ضخامت کامل عبور می کند. و از ملات و سایر زباله هایی که باعث گرفتگی مفصل می شود جلوگیری می کند. سعی کنید از مواد تراکم ناپذیر در اتصال استفاده نکنید. بطور مسلم همیشه شرایط کار یکسان نیست، برای ایجاد درز انبساط در آجر در موقعیت های مختلف باید متفاوت عمل کرد.

روش اتصالات عمودی

اتصالات عمودی به طور ایده آل هر 25 فوت قرار می گیرد. اتصالات عمودی باید در گوشه‌ها، عقب‌نشینی‌ها، بازشوها، تقاطع دیوارها، ارتفاعات خاص و دیوارهای بلند قرار گیرند.

در نظر گرفتن محل اتصالات موضوعی فنی می باشد و باید با مسئولیت پذیری همراه گردد. از این رو حتما باید مهندس پروژه نحوه اجرای آجر نما نسوز را تعیین نماید نه مجری. درزهای انبساط آجری باید در جایی قرار داده شوند که دیوارهای مختلف با یکدیگر برخورد می کنند و در نتیجه احتمال ترک ناشی از نشست تفاضلی کاهش می یابد. محل اتصال باید در گوشه داخلی یا حداقل 12 اینچ از گوشه قرار گیرد و ارتباط پایداری با سایر اعضای ساختمان ایجاد کند.

روش اتصالات افقی

اتصالات افقی باید در زیر زاویه قفسه قرار گیرند. اتصال برای شبیه سازی درز ملات استفاده می شود، بنابراین مطمئن شوید که به درستی تکمیل شده است. گاهی اوقات استفاده از آجرهای لبه دار با عمق حداقل نیم اینچ برای درزهای افقی بزرگ انتخاب مناسبی خواهد بود. زیرا ضربه اتصال را کاهش می دهد. آجرهای لبه دار کیفیت بیشتری را فراهم می کند و خطاهای ناشی از آجرهای ضعیف را کاهش می دهد. در نهایت اجازه ندهید آجر لبه دار و آجر کاری زیر، تماس داشته باشد، زیرا ممکن است در آینده با یکپارچگی آن مشکل ایجاد شود.

عوامل موثر بر آجر در ساخت و ساز و مسائل فوق احتمالاً رایج ترین مواردی هستند که می توانند در آجرها ترک ایجاد کنند، اما موارد دیگری هم وجود دارد. حتما موارد زیر را نیز بررسی و تحلیل کنید:

1) نوع آجر مورد استفاده

2) محل قرارگیری آجر

3) رطوبت مکان

کیفیت و تنوع انواع آجر نما در کارخانه شهرزاد ایران زمین سبب شد، تا نیاز معماران، انبوه سازان و شرکتهای ساختمان سازی بزرگ استان در سال های متوالی، تامین گردد. و در ادامه ی این روند، شاهد اجرای آجر نما شهرزاد در پروژه های ساختمانی متعدد برای در سطح کشور و حتی خارج از کشور باشیم.

نمونه اجرای آجر نما شهرزاد ایران زمین در نمای ساختمان

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *