انواع آجر سنتی و آجر جدید

آجر به عنوان متداولترین عنصر ساخت و ساز می باشد. که در کشورهای مختلف در ابعاد و انواع مختلف تولید می گردد. در هر منطقه بنا بر معادن و نوع خاک موجود در آن منطقه، مواد اولیه تشکیل دهنده آجر تامین می گردد و بنا بر شرایط اقلیمی و جغرافیایی در هر منطقه انواع گوناگون آجر دیده می شود. با بررسی انواع آجر سنتی و آجر جدید، فرایند تولید، کاربرد انواع آجر و قیمت انواع آجر، مشخص می شود. و انتخاب هر نمونه در مکان و زمان مناسب برای شما محرز خواهد شد.

آجر لعابی

از انواع آجر نما آجر لعابی می باشد. ويژگی های اين نوع آجر عبارتند از: محافظت ساختمان در برابر رطوبت، فرسايش مواد شيميايی و همچنين مقاومت در برابر تغیرات آب و هوا می باشد. اين نمونه آجر نما در ابعاد گوناگون در رنگهای آبی، قرمز، نارنجی، قهوه ای و لاجوردی موجود می باشد. این آجر نسوز معمولا در طراحی های سنتی بکار می رود و می توان از آن هم در دکوراسيون داخلی و هم در نمای بيرونی ساختمان استفاده کرد. شايان ذکر است که قيمت آجر لعابدار به مراتب بيشتر از انواع آجر معمولی می باشد. با مطالعه مقاله ” آجر لعابدار دنیا را درخشان خواهد کرد” می توانید اطلاعات بیشتری در مورد نسل جدید آجر لعابدار بدست آورید.

آجر سفالی

آجر سفالی از ديگر انواع آجر، آجر سفالی می باشد. اين نوع آجر در کوره های سفال پزی، پخت می شود و وزن بسيار کمی دارد. اين ويژگی آجر سفالی، سرعت ساخت وساز را بالا می برد. آجر سفالی علاوه بر پايداری بالا، در برابر گرما و صوت عايق می باشد. نکته قابل توجه در آجر سفالی، آن است که در اين آجر١٠ سوراخ با قطر ۵ ١ وجود دارد که سبب قفل شدن ميلگرد در آنها می شود و اين امر باعث مقاوت ساختمان در برابر زلزله می گردد.
از آنجا که آجر سفالی شبيه بلوک های سوراخ دار می باشد، در تيغه های جدا کننده و ديوارهای غير باربر مورد استفاده قرار می گيرد. شايان ذکر است که قيمت آجر سفالی به مراتب کمتر از انواع آجر می باشد.

آجر سنتی

از پر کاربرد ترين انواع آجر، در ساختمان سازی آجر سنتی می باشد. اين نوع آجر به صورت دستی خشت زنی می شود و در کوره پخت می شود. آجر سنتی ۵/٢ کيلوگرمی دارای مقاومت فشار بالايی می باشد. از اين رو در مرحله سفت کاری ساختمان در ديوارهای باربر، طاق های ضربی و تيغه های جدا کننده آجر سنتی(فشاری) از دیگر انواع آجر کار بیشتری دارد.

کاربرد آجر سنتی

برای پی ريزی ساختمان از آجر ماسه آهکی استفاده می شود. مواد اولیه آن از سيليکات کلسيم می باشد. در نتيجه مقاوت فشار بالايی در اين نوع آجر پديد می آيد. به همين خاطر معماران در ساخت ديوارهای حائل و حمال از آجر ماسه آهکی استفاده می کنند. ابعاد و شکل يکنواخت اين نوع آجر ميزان پرتی مصالح را کم کرده و به ساخت سرعت و سهولت می بخشد. همچنین در برابر گر ما و سرما عايق می باشد علاوه بر آن رنگدانه هايی در آن وجود دارد که ظاهر زيبا و رنگهای متنوعی برای آن ايجاد کرده است.

آجر ماشینی

آجر ماشینی دارای 8 تا 10 سوراخ می باشد. هنگام استفاده از این نوع آجر، سوراخها با ملات پر می شود و در سازه ها استحکام و مقاومت بالایی ایجاد می گردد. این نمونه آجر برای سفت کاری ساختمان و ساخت دیوارها استفاده می شود. قیمت آجر های ماشینی به مراتب پایین تر از قیمت انواع آجر نما می باشد.

آجر خشتی ( قزاقی)

از قدیمی ترین نوع آجر، آجر خشتی می باشد که قدمت آن به دوره ساسانیان می رسد. این نوع آجر که بدلیل رنگ قرمز آن به آجر خشتی معروف می باشد، بیشتر برای بازسازی ساختمان های قدیمی و باستانی بکار می رود.
آجر خشتی دارای انواع گوناگون از لحاظ رنگ و ابعاد می باشد ولی معروف ترین نوع آن آجر پلاک می باشد. آجر خشتی در رنگهای قرمز، گلبهی، پوست پیازی و با ابعاد 10×20 با ضخامت 5/5 و 20×20 و 25×25 وجود دارد. قیمت آجر نما خشتی در سایزهای مختلف متفاوت می باشد.

آجر جوش

آجر نما جوش در دمای بیش از 1000 درجه تولید می شود. این نوع آجر بیشتر برای ساخت تونل ها مورد استفاده قرار می گیرد.

آجر نما

معروف ترین نوع آجر، آجر نما می باشد که سبک تر از آجر های معمولی است. و به دلیل نصب آسان و وزن کم آن برای نما کاری ساختمان بسیار مناسب می باشد.
عدم استفاده از نگهدارنده در هنگام نصب و عدم ایجاد خوردگی از مشخصه های آجر نما می باشد. امروزه کارخانجات آجر با استفاده از تکنولوژی روز و دستگاههای تمام اتوماتیک، استحکام آجر را در برابر شرایط محیطی به شکل چشمگیری افزایش دهند.

آجر نما نسوز

یکی از انواع آجر نما که در ساختمان های امروزی بکار می رود و مزایای فراوانی دارد، آجر نما نسوز می باشد. آجر نسوز در حرارت بالا خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خود را از دست نمی دهد. به همین دلیل آجر نسوز در عین استحکام و زیبایی از عمر بالایی برخوردار می باشد. آجر نسوز به دلیل مقاومت در برابر فرسایش، خراشیدگی، حرارت، اشعه آفتاب و رطوبت، در نمای داخلی و در نمای بیرونی ساختمان قابل استفاده است.

انواع آجر نما نسوز در کارخانه آجر نما شهرزاد ایران زمین عبارتند از:

  • تایل
  • نسوز پلاک
  • کف فرش
  • آنتیک

برای آگاهی از مشخصات کامل انواع آجر و قیمت آجر با دفتر مرکزی کارخانه آجر نما شهرزاد در اصفهان و یا نمایندگی های فروش در تهران و کیش تماس حاصل فرمایید.

عکس انواع آجر نما نسوز

جدید ترین آجر نمای جدید ساختمان در کارخانه آجر نما شهرزاد ایران زمین

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *